Wiadomości

  • 19 komentarzy
  • 9107 wyświetleń

Rail Baltica. Nie będzie wiaduktu drogowego w centrum miasta

W związku z negatywną opinią konserwatora zabytków możliwość budowy wiaduktu drogowego w ciągu drogi krajowej nr 61 (ul. Piłsudskiego) nie jest już brana pod uwagę.

Aktualnie przy udziale Burmistrza Miasta Grajewo oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku rozpatrywane są możliwości budowy wiaduktu kolejowego. 


Podczas opracowywania koncepcji projektowych dla tego obiektu zakładana jest możliwie jak najmniejsza ingerencja w okoliczną zabudowę. Obecnie nie jest jeszcze możliwe dokładne wskazanie budynków, których wyburzenie będzie niezbędne przy budowie dużego dwupoziomowego skrzyżowania. 


PKP informuje, że w ramach Rail Baltica na odcinku Białystok — Ełk maksymalną dopuszczalną prędkością rozkładową dla pociągów pasażerskich będzie prędkość 200 km/h. Ponadto w mieście Grajewo, z uwagi na bezpieczeństwo, prędkość pociągów będzie ograniczona do 120 km/h. 


Po opracowaniu koncepcji wiaduktu kolejowego  planowane jest omówienie rozwiązań z zainteresowanymi stronami w tym z mieszkańcami. 


Spotkanie informacyjne przy udziale m.in. strony samorządowej planowane jest po ewentualnej akceptacji rozwiązań przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, przy czym rozwiązania koncepcyjne zostaną przekazane do konserwatora po akceptacji zarządcy drogi oraz samorządu miasta Grajewa.

 

 

 

Grajewo: Spór o wiadukt drogowy  - 3 listopada 2021

Rozmawiali o kolejowej inwestycji Rail Baltica w Grajewie - 20 października 2021

NIE dla wiaduktu drogowego nad przejazdem kolejowym!- 16 października 2021 

Zbiórka podpisów pod apelem o budowę bezkolizyjnych przejazdów kolejowych - 1 października 2021

Stanowisko radnych w sprawie budowy bezkolizyjnych przejazdów kolejowych -  30 września 2021 

Prośba o JAWNE KONSULTACJE (sprawa wiaduktu w Grajewie) -  27 września 2021

Nowy wiadukt w Grajewie? - 15 stycznia 2021 

Komentarze (19)

Dodatkowym rozwiązaniem może też być budowa tunelu kolejowego. Czy jest to brane pod uwagę?

Czy nie lepiej byłoby zrobić obwodnicę i ewentualny wiadukt,czy tunel wybudować poza miastem?

"Ponadto w mieście Grajewo, z uwagi na bezpieczeństwo, prędkość pociągów będzie ograniczona do 120 km/h." z tego zdania wynika że taki pociąg się nie zatrzyma w Grajewie to dworzec można rozebrać.

Specjalnie ostatnio wpisali ten budynek przy ulicy szkolnej do zabytków https://e-grajewo.pl/wiadomosc,kolejowy-budynek-na-szkolnej-wlaczony-do-ewidencji-zabytkow,47496.html aby nie robić wiaduktu . Konserwator zabytków nie pozwoli rozebrać tego bo to zabytek a potrzeba dużo miejsca na wiadukt i tyle tak się robi w tym kraju zwanym POLSKA Dziękuje za uwagę :) Pozdrawiam

Ograniczenie prędkości do 120 km/h oznacza, że jak jeszcze trochę pomarudzimy, to zostaniemy przy starych nowych rogatkach, czyli przy opcji najtańszej dla PKP-PLK. Aż nasuwa się podejrzenie, że sianie zamętu, niechęci do wiaduktu, czy to nie jest jakieś celowe działanie "ukrytych agentów" PKP, aby zaoszczędzić na tych kosztownych inwestycjach. Henryk, przez Prostki dopuszczalna prędkość wynosi właśnie 120 km/h i jakoś osobowe się zatrzymują.

@Adam: pewnie że można, tylko ile razy będzie to droższe rozwiązanie?
Bliskość dzielnicy przemysłowej utrudnia zastosowania tego wariantu.
@Henryk: pociągi wysokich prędkości nie zatrzymują się na wszystkich stacjach (nawet jeśli stacja jest w mieście powiatowym) i jest to słuszne rozwiązanie. Takie przypadki mają już miejsce w innych polskich miastach. Z racji stosunkowo małej odległości do Ełku (większego miasta) wątpliwe by zatrzymywały się w Grajewie. Na szczęście pociągi pośpieszne i osobowe nadal powinny zatrzymywać się u nas.
Pozdrawiam

Nie będzie wiaduktu drogowego tylko kolejowy.... Mało to zmienia....

W Grajewie musi 120..w Prostkach 100... w Zdunkach 80 ...w Nowej Wsi Ełckiej 60... bo nie zatrzyma sie w Ełku...

Wyobraźcie sobie pędzący pociąg na wysokości 1 lub drugiego piętra przez miasto. Hałas będzie się niósł od Szczuczyna po Miecze. A w Grajewie trzeba będzie chodzić ze stoperami w uszach.

Brawo
teraz będziemy stali w korkach jak przejazd będzie zamknięty cały czas

Pani Ewo, kilkukilometrowy tunel nie jest brany pod uwagę ze względu na niebotyczne koszty i czas. Np. metro w Warszawie było projektowane kilka lat a buduje się już prawie 40 i jest ciągle w budowie, A to jest stolica kraju a nie powiatu. Na Rail Baltica jest określona kasa i czas realizacji, którego nie można przekroczyć bo kasa przepadnie.

No tak, zrobili niezły numer. Dom przy torach wpisany został jako zabytek i opinia konserwatora zabytków negatywna. Pomysłodawca wykazał się niezła inicjatywą.

Grajewiacy nie chcieli wiaduktu 100 metrów, to będzie teraz kilkukilometrowe monstrum na wysokości drugiego piętra, które się wpisze w niezliczoną ilość zabytków miasta. Gratulacje.

Nie zgadzam się na żaden wiadukt. Tyle w temacie. Tylko obwodnica.

Czyli jest szansa, że zostaną największe atrakcje Grajewa, czyli półrondo i szalet miejski.

Jak powiedział Stanisław Anioł "nie bedzie kabaretu - bedzie chór" . czasy się zmieniają ale ludzie nie.

Jakie to ma znaczenie czy bedzie wiadukt czy nie i tak Grajewo nigdy nie bylo nie jest i nie bedzie atrakcyjnym miastem pod kazdym wzgledem.Prosze wskazc choc jedne ciekawe miejsce lub zabytkowy budynek zeby zainteresowac turyste.Mysle ze godne polecenia to jak czytalem wyzej polrondo Albo szalet,bagna oblozone kamieniami z mobilna ( fontanna) sikawka zwijana na zime a wiosna wystawiana.

Panie Janie ale wiadukt nie mial powstac dla zwiekszenia atrakcyjnosci miasta ,czy dla przyciagniecia turystów.

@Jan no po prostu usiąść na kamieniu i zapłakać... naprawdę nie wszystkie atrakcyjne miasta w Polsce mają pałace i krzyżackie zamki. Może warto docenić i zadbać o to co się ma. Jest zespół zabytkowego kościoła. Jest dworzec, który jest IMO piękniejszy niż 3-krotnie remontowany w Białymstoku - może wreszcie ktoś o niego zadba, wyjątkowa kapliczka przy Piłsudskiego/Konopskiej, kamienice na Piłsudskiego, Kopernika, wille na 11 Listopada i w kilku innych miejscach. Tylko te perełki często błotem się ubrudziły, a właściciele czekają na dofinansowanie.
Jest blisko miasta rzeka, unikatowe jezioro Brajmura, to są potencjały.
A park ze stawami mi się podoba.

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.